kärlekskryPEVA

Vardagen som mamma till Edwin med klumpfot(PEVA) och mer därtill.

GÅSTOL + PEVA

Kategori: Allmänt

Jag är med i en grupp på FB som heter PEVA, klumpfot. En av tjejerna där, hon som lade till mig, använder gåstol till sin son som har exakt samma problem som Edwin; klkumpfot på höger. Hennes son är en månad äldre och har inte haft andra besvär, med höfter och dylikt. så han är så lik Edwin man kan komma i jämförelse.
 
Efter ett jag såg hennes bilder på sin son med gåstol så frågade jag snällt om hur hon vågade ha han där. Jag tänkte väl att med gåstol så är det mycket hälsena som används och mycket tåtippande i början och enligt våra läkare har jag förstått att det är hälsenenan man ska akta sig för mycket för att använda. Dom sa egentligen aldrig något om gåstolen, bara att han kan hoppa i hoppgunga. Men den här tjejen svarade bara att hon har haft sin son där ett bra tag och det fungerar jättebra, han använder hela foten när han går i den och inget tåtippande.
 
Funderar på om vi ska testa en också? Det är ju inte så att jag tänker lämna han i den flera timmar, utan som med hoppgungan ungefär; 10 minuter på morgonen och möjligen 10 på eftermiddagen/kvällen. Med måtta borde man väl kunna använda det mesta anser jag?
 
Lurigt värre.. Men jag har bett syrran ta fram sin gåstol som hon använde till Kevin så innan vi hämtar den så hoppas jag på ett återbesök till ortopeden så jag kan rådgöra med läkaren. Om man läser lite på internet står det att i framtiden ska dom som har det, hålla sig undan att försöka elitidrotta inom sporter då mycket hälsena används, typ.. höjdhopp och balett kanske ;)
Men där är vi ju inte riktigt än. f
 
Några åsikter? Vad ska jag göra nu då?
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    stor skillnad på gåstol åh gåstol, till ille lånade vi en gåstol av min kusin skit bra den va låg så barnen kan använda hela foten och slippa tåtippandet, jag tycker även om mina barn ska använda tårna att tippa på även om dom inte har några problem så tycker jag att d är bättre om dom når ner så dom kan gå rätt. Sedan fick vi låna 1 av peter syrran den nådde inte ens ille ner när han var 8 månader men då när han var 6 månader börja han krypa då ere ju helt ovärt att ha gåstol. Jag kör samma med lowan nu, 2 månader fram till med en låg gåstol sedan blir golvet som gäller.

    2012-07-11 | 20:28:20

Kommentera inlägget här: