kärlekskryPEVA

Vardagen som mamma till Edwin med klumpfot(PEVA) och mer därtill.

PERINEALSKYDD!!

Kategori: Allmänt

Efter uppdrag granskning denna afton så har jag nu skrivit i min förlossningsplan att jag vill ha en BM som har utbildning och erfarenhet av perinealskydd. Jag tänker banne mig inte få någon sfinkterruptur!!!

Jag älskar onsdagars tv-tablå. Det är UG, Kalla Fakta och Sanning & Konsekvens, bara bra med dokumentärserier som alltid har nyttig information!

Ja, nog om detta. Adjöken

Kommentarer

  • Veronica säger:

    Det viktigaste för att inte spricka är att inte påskynda förlossningen med diverse värkstimulerande. Samt att undvika bedövning som gör att du inte känner när du får krystvärkar. Du kan även motverka det själv genom att inte krysta för kung och fosterland bara för att du får en krystvärk, släpp axlarna och käkarna och slappna av istället och krysta bara när du verkligen måste, låt det ta sin tid så huden hinner med! :)



    Ett tips bara :) Sen är det väl inte skadligt att ha en bm som kan greppet om än lite störande att ha nån som är där och pillar, men förhoppningsvis blir det inte nödvändigt heller :) Nu är det inte länge kvar! :D

    2011-12-01 | 10:39:36
  • Malin säger:

    Det där progammet var det knäppaste jag varit med om, går en distansutbildning och jag och mina klasskompisar är utspridda över hela landet, vi har tillsammans förlöst fler än 1000 bebisar och INGEN har träffat på en barnmorska som inte använder perinealskydd. Sfinkterrupturer inträffar trots perinealskydd, men det utelämnande de så lämpligt ur programmet... Skrämselpropaganda!



    Lycka till med din förlossning och oroa dig inte, jag kan nästan lova att barnmorskan kommer hålla perinealskydd vare sig du vill eller inte :)

    2011-12-01 | 14:56:37

Kommentera inlägget här: