kärlekskryPEVA

Vardagen som mamma till Edwin med klumpfot(PEVA) och mer därtill.

PANIKEN

Kategori: kärlekskrypet

Jag hade allt tänkt ut och klart, jag trodde verkligen att jag hade fixat det mesta och var så förberedd som man kan vara, men icke..
Jag känner bara växlande panik och okunnighet. Känner mig helt lamslagen med alla dessa barnartiklar. Vet inte alls nånting och vet inte vem jag ska lyssna på eller om jag ska skita i att lyssna på folk och köra mitt eget race.
Jag vill ju att vårt barn ska ha det så bra som möjligt men jag känner bara att.. Faan, jag kan verkligen ingenting!
Jag vet inget, kan inget, förstår inget och kommer ändå inte att kunna något när den väl bestämmer sig för att titta ut för jag har noll koll på allt!

Jag är en människa med kontrollbehov och behöver TID att kunna planera, fixa och göra i ordning så att jag är väl förberedd på allt. Nu har jag verkligen haft tid men jag känner nu helt plötsligt att det spelar ingen roll för jag fattar ändå inget. Jag vet inte vad jag ska ha med mig på BB, jag vet inte vad jag ska ha hemma, ska jag köpa mer än vad jag redan gjort eller vad behövs egentligen? Jag har panik!
Jag får ju alltid tips då jag frågar mina unga mamma vänner, men alla säger olika för det fungerar ju givetvis olika för olika barn, men NÄR vet man vad som fungerar?! Jag vet INGET.

En sak som ALLA säger är att, "det lär du märka när den kommer". Jaha? Men OM jag inte gör det då? Om jag inte märker nånting? Om jag inte alls förstår vad som behövs vad händer då då?!! Det här med att "ta det lugnt, den har ju inte kommit än", fungerar inte heller för mig just för tillfället. Jag kan inte tänka så, inte nu iaf..

Allt är panikartat.
Ska jag har kudde i spjälis? Täcke?
Ska jag ha det i vagnen? Behöver jag verkligen byxor till knodden? Går väl lika bra med strumpebyxor + body?
Hur många nappar ska man ha? Ska man ha napp? Nappflaska?
Ska jag köpa ersättning ifall det här med amningen går åt skogen? Jag vill egentligen DEL-AMMA, är det ett bra förslag? Hur länge innan nacken är stabil? Ska den ligga på rygg hela tiden? När ska man vända den på magen?
När ska man bada? Hur vet jag om den är hungrig, trött eller sjuk? Bröstpump? Manuell eller mekanisk?


Jag vet inget..

Kommentarer

  • Vivve säger:

    Lugn nu, allt det där löser sig kommer du märka! :P



    Ska jag har kudde i spjälis? JA! Täcke? INTE I BÖRJAN!



    Ska jag ha det i vagnen? KUDDE JA!



    Behöver jag verkligen byxor till knodden? Går väl lika bra med strumpebyxor + body? FUNKAR BÄST MED TYP LEGGINGSMATERIAL I BÖRJAN DET ÄR MJUKAST



    Hur många nappar ska man ha? Ska man ha napp? VI HAR 2, DU SER JU SEN HUR MYCKET NI ANVÄNDER NAPP



    Nappflaska? KÖP TYP 2. KOMPLETTERA OM DET BEHÖVS



    Ska jag köpa ersättning ifall det här med amningen går åt skogen? TESTA AMMA FÖRST OM DU VILL, ANNARS ÄR DET INTE LÅNGT TILL ICA :)



    Jag vill egentligen DEL-AMMA, är det ett bra förslag? LITE BRÖSMJÖLK ÄR BÄTTRE ÄN INGEN, OM DU INTE TÄNKT HEL-AMMA FAST UR FLASKA VISSA MÅL



    Hur länge innan nacken är stabil? OLIKA, MEN SPELAR DET NÅN ROLL? :)



    Ska den ligga på rygg hela tiden? NEJ, LÅT BEBISEN LIGGA PÅ MAGE EN STUND VARJE DAG



    När ska man vända den på magen? FRÅN BÖRJAN ELLER EFTER NÅN VECKA



    När ska man bada? NÄR NAVELSTUMPEN RAMLAT AV



    Hur vet jag om den är hungrig, trött eller sjuk? TESTA ALLTID MED MAT FÖRST, DÅ SOMNAR BEBISEN OFTAST OM DEN ÄR TRÖTT. SEN BYTA BLÖJA OM DET INTE DUGER. SJUK LÄR DU JU MÄRKA :)



    Bröstpump? Manuell eller mekanisk? HUR MYCKET HAR DU TÄNKT GE UR FLASKA/AMMA? FÖR MIG TAR DET CA 5-10 MIN ATT PUMPA UR HELA BRÖSTET MED MANUELL, GÅR NOG INTE FORTARE MED ELEKTRISK, MEN DU SLIPPA JU RÖRA HANDEN :P



    Lika bra att släppa lite på kontrollbehovet nu, när bebisen kommit kommer du inte ha kontroll på nåt alls utom längre ;P



    Du kommer märka vad som funkar för dig, jag lovar! :)

    2011-11-03 | 11:49:10
  • maria säger:

    det där känner jag allt väl igen!

    kände samma när jag väntade min första son.



    ett tips ang allt som ska köpas, gå på dina egna tankar, ang bb väska kan jag tipsa om att ha med STORA bindor för man blöder mkt efteråt, de men får på BB är obehagliga.

    ta med första kläderna till liten, även saker du själv kan sysselsätta dig med, kamera och ett extra tips ta med mjuuuuukt toapapper för på många sjukhus känns det som sandpapper ;)



    jag har lite reklam här med ;) har 2 st tävlingar igång om du är intresserad :D



    http://crazyminds.blogg.se/2011/november/4-tavling-vinn-200-kr-att-handla-for-pa-s.html

    3 st vinner 200 kr att handla för på solentro.se (göra egna bildböcker)



    eller

    http://crazyminds.blogg.se/2011/october/tavling-3-vinn-presentkort-hos-httpangel.html



    1 st vinner 200 kr att shoppa för på angelicashop.se



    perfekt nu inför jul!

    2011-11-03 | 12:11:09
    Bloggadress: http://crazyminds.blogg.se/
  • miranda säger:

    Men he e ju inte kul och köpa saker från myrorna :P saker folk ha använt heller^^



    ja kanske de, får se ifall vi kanske gör det i december. denna månad ska ha ja ju redan betalat hyran och han kör mig ju typ överallt också.

    2011-11-03 | 23:07:08
    Bloggadress: http://mirandajakobsson.blogg.se/
  • Emma säger:

    Det behövs inte så mycket från början egentligen. Köp ersättning och en flaska så kanske det känns lugnare. Sen får du två väskor en på förlossning och en på bb med lite grejer som kan tänkas va bra. Jag grät på förlossningen. Va helt lost och rädd för allt. Men det gav sig som naturligt. Sen informerar dom på bb om allt, visar hur man badar osv. Kudde ha jag då aldrig haft till någon av mina nyfödda. Hade täcke eller filt. Tycker du ska göra det som känns bäst. Finns så många som ska tycka och tänka åt en. Vill du inte amma, gör det inte. Känns de bra med att del amma är det ju bra. Men bli ju folk av flaskbarn också ;) du är den bästa mamman till ditt barn, oavsett!

    2011-11-04 | 02:52:22
    Bloggadress: http://emzibit.blogg.se/
  • Linda säger:

    Vi har bara använt en fleecefilt som täcke kudde har vi bara använt när han är sjuk. Du behöver typ inget täcke i vagnen bebisen kommer ju i december då räcker de med en åkpåse typ.



    Köp två flaskor och 1-2 packar med tuttar helst dom från ica eller konsum sortimenten skippa dom från barnenshus. Blir ni utan tuttar i bjurholm så finns de ju på ica konusm typ. Typ eska eller mam eller något annat vanligt märke. De är inte lönt att köpa mer än 1 packet.



    Köp 1 paket ersättning för nyfödda+ kanske 2-3 tetrapack bara för att de är smidigt från början i fall att ni skulle behöva ge extra ersättning redan från bb. Dom använder bara babysemp när vi låg på bb.



    Skippa bröstpump låna från bb om de behövs finns att hyra och låna där. Gör så istället för att köpa en egen när du inte varit så sugen på att amma redan från nu.



    Ha den på mage under dagen så länge bebjisen är nöjd. Vissa älskar de andra hatar det. Tycker dom inte om de så träna korta stunder under dagen.



    Vi bad dom hjälpa oss på bb med badningen man kan skriva in de i förlossningsplanen och planen kring bb. Så visar dom på bb hur man gör. Smidigt när man vit hur man ska hålla för att de ska vara bekvämt och sedan informerar dom om allt. Ilias älskade det! Sedan är de bara att bada på.



    Salvor och sånt får du små tuber på bb och om ni skull behöva något så är det så lätt att springa in på apoteket på vägen hem.



    Ni kommer att fixa det här lätt som en plätt!



    2011-11-05 | 10:23:29
    Bloggadress: http://mammagoose.blogg.se/

Kommentera inlägget här: